Eenvoudige L-tuner

Omdat veel mensen met de aansluiting zitten hierbij een simpele tekening hoe je zo’n tunertje maakt. Een L-tuner is erg effectief.

Bouwtekening

Een varco heeft een draaiend deel, de rotor, die platen zitten via de sleepcontacten en lagers aan het chassis vasn de varco. Die platen hang je aan de massa van je tuner. Dan verstemd de boel niet als je de knop vast pakt.

De andere platen zitten geisoleerd, meestal dmv keramiek. Daar zit de aansluiting die naar de schakelaar gaat.

De schakelaar is om hoge en lage impedanties te kunnen tunen. Zie voor meer uitleg daarvoor mijn artikelen over tuners. Er gaat een pool naar de antenne en een naar de ontvanger ingang.

De rolspoel heeft meestal een of twee contacten die dmv sleepcontacten aan het begin en einde van de spoel zitten. En een contact wat verbonden is met de loper, het wieltje wat op een stang op en neer gaat langs de spoel als je de spoel draait. Je zet dat loper contact aan je transceiver of ontvanger, bij de draad die van de schakelaar komt en een van de twee contacten die naar de spoel uiteinden gaan, gaat naar je antenne, waar ook een draad van de schakelaar zit.

aansluiting varco

Aansluiting rolspoel

 

This entry was posted in Antennas and tuners. Bookmark the permalink.

Comments are closed.